BEWEGING

De oefeningen worden zonder prestatie- of wedstrijdelement uitgevoerd. De bewegingen bevorderen de energie doorstroming. Ze bieden tegenwicht aan de eenzijdigheid van het dagelijks bewegingspatroon.

ONTSPANNING

Door het lichaam over te geven aan de zwaartekracht en de drukte van het dagelijks bestaan even los te laten, krijgt de mens kans om zich in een diepe rust te ontspannen.

ADEMHALING

Adem is leven en leven is beweging. Door de ontspanning en door de bewegingen kan de ademhaling zich weer volledig ontplooien.

AANDACHT

Bovenstaande wordt in de yogales niet mechanisch uitgevoerd.Het innerlijk evenwichts- gevoel is de leidraad voor de oefeningen. Dat vergt dat men er steeds met de aandacht volledig bij blijft. Bewust in het hier en nu. Tegenwoordig wel mindfulness genoemd.

MEDITATIE

Van hatha yoga naar meditatie, van beweging naar stilte. Door middel van meditatie het innerlijk zelf tot rust brengen. 50% Hatha yoga oefeningen en 50% tot stilte komen is meer, dan 100% hatha yoga oefeningen uitvoeren en niet tot stilte kunnen komen. Zonder oordeel innerlijk schouwen. Zien wat is. Of zoals de Yoga Sutra\'s van Patanjali (deel1, vers 2 en 3) aangeven: Yoga is het niet (meer) worden aangeraakt door de wer- velingen van het denken.......dan blijft de Ziener in zichzelf.